Wednesday, October 5, 2011

"Maaf..saya tak berapa nak suka benda manis"





Petang itu, pondok bas dipenuhi dengan para jejaka dan tak kurang juga para jejaki yang mungkin mempunyai matlamat yang sama,iaitu menaiki bas.Tidak ketinggalan juga seorang wanita yang bertudung labuh dan berjubah hijau zamrud berdiri di pinggir pondok setia menanti bas.

:::::::::::::::::5 minit::::::::::::::::::::::::::::::
:::::::::::::::::2 minit:::::::::::::::::::::::::::::
:::::::::::::::::1 minit:::::::::::::::::



Akhirnya bas yang dinanti pun tiba...semua manusia yang wujud kat situ pun berpusu-pusulah masuk ke dalam bas.Dan yang terakhir sekali wanita yang bertudung labuh tersebut..Setia dia menunggu giliran yang terakhir sekali asalkan tidak berebut-rebut dengan laki-laki yang tidak menghiraukan orang lain..

Alhamdulillah...masuk-masuk je kat dalam bas,terlihat satu tempat kosong tapi disebelahnya duduk seorang laki-laki yang memandang dengan mata liar.Disebabkan rasa lenguh kaki yang teramat,dia pun duduk di tepi pemuda itu,meletakkan beg sandangnya sebagai perantara antara dia dan pemuda itu.


Terasa diperhati,wanita itu memandang sekilas ke arah pemuda disebelahnya.Betul!Dia diperhati..


Hati mulai gelisah,dia memalingkan muka ke arah kanan dengan tubuh yang sedikit dipaling  mengikut arah mata nya. 


"Awak ni cantikla..siapa nama ea?,"kedengaran suara halus yang begitu hampir di telinganya.Dua kali pertanyaan sama diulang.


Terasa hangat membakar jiwa wanita itu.Disabarkan diri tanpa memalingkan wajah jauh sekali memberi balasan.


"Assalamualaikum..awak..siapa nama..?,"suara sama memberi salam.


Masih juga si wanita tak  mengendahkan.


"Bagusnya...dahla cantik..pemalu pulak...sopan..,"ujar sipemuda itu separuh berbisik..


Perlahan wanita itu mengalihkan wajah ke arah pemuda itu,namun matanya  tetap ditundukkan.





"Waalaikumusalam saudara..maaf..saya tak berapa nak suka benda manis..sebab benda manis ni boleh bawak banyak penyakit..jadi saudara tolong simpan gula-gula saudara,beri pada yang berhak ..minta maaf ye saudara..,"rendah saja suaranya dilontarkan namun jelas kedengaran satu dua baris tempat duduk yang bersebelahan dan belakang.






Selesai berkata-kata, wanita itu memalingkan semula tubuhnya ke arah sebelumnya.


Terkedu pemuda itu...lalu bersiul kecil mengarahkan pandangan ke luar tingkap..pasti dia memikirkan maksud kata-kata si wanita tadi...dan menghilangkan malunya..


"Gula-gula ? Bila masa pulak aku kasi dia gula-gula ?Aku puji ada la..,"bisik kesil si pemuda..


Wanita itu turun di perhentian yang pertama tanpa memberi penjelasan pada kata-katanya dan meninggalkan persoalan di benak pemuda itu.

Cer teka cer teka apa gula-gula yang dimaksudkan ?

Kadang-kadang meninggalkan suatu persoalan adalah cara terbaik untuk mengenali sesuatu.Tanpa soalan,manusia akan malas berfikir.

Gula-gula yang dimaksudkan adalah kata-kata pujian. Pujian ni elok,memang bagus untuk menaikkan semangat kalau kena pada tempatnya.Tapi kenalah beringat, pujian ni boleh mendatangkan masalah hati yang lain,Contohnya riak dan ujub.Wanita pulak nalurinya mudah terganggu dengan pujian yang diberikan.Bila disorong "gula-gula" di depan mata,sukar untuk kita tolak bukan ?Jangan ambil gula-gula sembarangan. Terimalah gula-gula yang halal dan barakah saje .Kalau tak suka, simpan je kat tepi dan ucap terima kasih pada si pemberi.


Kalau ada orang puji, kita lafazkan "Alhamdulillah " bermaksud segala puji bagi Allah.Sesungguhnya pujian itu  hanya layak bagi Allah pencipta semesta alam...Segalanya dia punya..kita pinjam je..


"Berhati-hatilah dalam memuji(menyanjung-nyanjung),sesungguhnya itu adalah penyembelihan."(HR Bukhari)

Jadi kamu nak ke kena sembelih?hahaa

"Taburkanlah pasir ke wajah orang-orang yang suka memuji dan menyanjung-nyanjung." (HR Muslim).

Jadi standby pasir dalam beg,kalau ada orang puji terus tabur ye.hahaha...amik kolah untuk tabur pasir kat si pemuji..hua2..(jangan realisasikan kata-kata ni)

Pada wanita pulak,jangan terlalu suka dipuji sebab kadang-kadang pujian tu mendatangkan musibah..dan ingat ..malu tu mahkota wanita..malu lah terima pujian sebab diri kita sebenarnya takda apa-apa untuk dipuji..


p/s :walaupun kita tak sempurna,apa salahnya kita cuba untuk sempurnakan.Sama-sama kita beringat dan beramal o.k(^_^)



No comments: