Sunday, May 19, 2013

Ah Chong tak bersalah

"Takkan kita nak harapkan Ah Chong untuk bela nasib kita."

Baiklah saudara saudari sekalian, sidang pembaca yang dihormati. Hari ini, ini saya ingin mengutarakan sedikit kekesalan kita dalam berbicara. Bukanlah tujuan saya untuk mengkritik dan berpandangan negatif pada sesetengah pihak, tapi ini adalah perasaan peribadi terhadap isu percakapan yang kadang-kadang kita terlepas pandang.

Jujurnya saya sedikit tersinggung apabila ada pihak yang memperkotak-katikkan kaum lain. Contohnya, apa yang berlaku semasa PRU yang lepas sehingga hari ni dan entah sampai bila, sembrono saja kita mengatakan, orang cina itu dan ini (hal negatif), ada pihak yang mengatakan, "takkan kita nak harap orang cina untuk bela nasib kita (orang Melayu)." Terus-terang saya cakap, orang sebegini sebenarnya golongan yang rasis dan bersikap prejudis terhadap kaum lain. Datuk Ridhuan Tee ada membuat ulasan dalam blognya mengenai topik "Usah salahkan orang Cina secara pukal."Ya betul,usahlah menyebut pada kaum, kerna tak semestinya semuanya bersalah.

Tahukah anda ?

Permasalahan seperti perbalahan, tak sebulu selalu berlaku disebabkan budaya kita suka perli-memperli dan tidak suka berterus-terang. Kenapa tidak kita sebutkan nama orang yang anda rasa bersalah tetapi sebaliknya menggunakan pembayang kata seolah bermain teka-teki yang tidak berkesudahan ? Ini semua tanda kita masih ragu-ragu pada kebenaran yang kita cuba sampaikan.Betul??Tepuk dada tanya selera. Perasaan prasangka yang tebal menyebabkan kita berfikiran negatif tapi tidak berani menyatakan pada orang itu,sebaliknya hanya mampu berkata belakang. Ini seperti mengumpat! Cuba kita lihat pada situasi harian kita, andai ada perbalahan dengan sahabat, mana yang lebih baik? Berterus -terang atau bercakap belakang?

Dalam satu ucapan pula, ada yang menyebut,"Takkan kita nak harapkan si Ah Chong untuk bela nasib kita." Ya..saya faham..niatnya untuk mengatakan, takkan kita nak harap orang bukan kaum kita, bukan agama kita untuk bela agama kita, hanya kaum kita, orang seagama dengan kita saja akan betul-betul boleh bela kaum dan agama kita seikhlasnya.Tapi sayangnya, Ah Chong dipersalahkan..

Siapa Ah Chong ?

Ah Chong yang dirujuk oleh si pecakap mungkin seperti deskripsi saya di atas, namun, harus saya ingatkan, Ah Chong juga mungkin islam, seagama dengan kita, cuma mungkin berbeza kaum. Jadi di sini, apa yang saya hendak usulkan adalah, betapa nama itu menggambarkan identiti, penggunaan nama sebegini dalam memberi perumpamaan mungkin boleh menyinggung perasaan orang lain yang seagama dengan kita tetapi berbeza kaum dengan menggunakan nama sedemikian. Ah..mungkin saja hati saya kotor untuk befikiran negatif begini, tapi haruslah diingat,jika orang seperti saya boleh berfikiran begini,apatah lagi orang lain,kaum lain mungkin melihat kita sudah hampir dengan cara diskriminasi kaum.

Melihat pada masyarakat hari ini, pembangunan akhlak dan insaniah mungkin sukar berlaku kerana kita masih lagi di tangkup yang lama, asyik memikirkan kaum sendiri, sehingga kita terlupa agama itu lebih utama, sehingga kita melihat,agama itu hanya milik satu kaum saja, dan telah mengaburkan pandangan bahawa ISLAM itu syumul. Perjuangan memartabatkan kaum dan agama itu merupakan perjuangan yang agak sukar, namun, teluslah dalam berbicara, sedarlah agama bukan milik bangsa arab saja walaupun ianya diturunkan melalui seseorang berbangsa Arab begitu juga kita di Malaysia,ianya bukan milik Melayu saja.Mudahan kita tidak menjadi asbab pada fitnah agama. Maafkan saya. Wallahualam.

Yang Berusaha ke jalan benar,
Si Anak campur,
punya nilai neutralisasi kaum,
tidak suka diskriminasi,
kadang-kadang berfikir perjuangan kaum kurang relevan bukan tidak relevan,
kerna ianya bagai simbol ketakutan kerana sedar atas kelemahan,
bukan seorang yang lupa diri,
sedar pada arah tuju negara iaitu Pluralisme dan Kesatuan Sosial,
tidak sesekali menyokong liberalisme,sekularisme,dualisme dan seangkatan dengannya.

1 comment:

わたし said...

yea,,stuju. ape2 pon plih islam
kesatuan sosial..ad dlm hbungan etnik heheh