Sunday, June 16, 2013

HARI IBU,HARI AYAH,HARI LAHIR.;)

AMARAN: ENTRY KALI INI MENGANDUNGI BAHASA GANAS. JANGAN BACA KALAU TAK TAHAN BAHASA GANAS.

Hari ni, bila tengok status-status di Facebook, ucapan Selamat Hari Bapa memenuhi ruang 'wall'. Post kali ni bukannya nak mengatakan 'haram sambut hari ibu, haram sambut hari ayah' atau ' nak berhujah apa salahnya kita nak sambut hari ayah sebagai tanda menghargai atau apa pun...

Bila orang lain sibuk nak bahas isu seperti di atas, aku sendiri tak ada perasaan pun dalam hal ni..sejak lahir kot, aku tak pernah pun nak sibuk-sibuk sambut hari ayah atau ibu, bila hari ayah atau ibu pun aku sampai sekarang tak tau bila melainkan disebabkan aku tengok post orang kat facebook atau iklan dimana-mana. Tak payah cakap hal sambutan hari ibu atau ayah ni..birthday sendiri pun aku dari kecik lagi tak sambut melainkan sekali masa birthday yang ke 20 tahun.Tu pun nasib baik bapak aku dah diingatkan oleh makcik dan kakak aku..Selalu, aku akan dapat wish je daripada mak,kakak dengan adik aku.Orang lain? Diarang tak tau pun,sebab aku pun malas nak kecoh-kecoh..

Pasal hari ayah atau ibu tu..maaflah..aku ni jenis pelik sikit..less appreciation punya orang la pendek cerita. Tapi kalau nak aku organise party yang happy-happy, yang suprise-suprise boleh la kot..cuma aku hal birthday aku sendiri dengan sambutan hari mak ayah ni, aku tak kisah sangat.Salah satu sebab, aku ni duduk kawasan terpencil kot dulu, mana reti sambutan hari ibu, ayah semua tu.Birthday aku tau..sebab mak aku dulu akan wish tiap kali birthday (sekarang dia takda dah nak wish). Tapi satu je la yang aku pastikan aku ada buat tiap hari sebagai tanda aku hargai dan ingati diarang tiap hari, doa untuk mak aku diterima jasadnya,dirahmati rohnya,diampuni dosanya..untuk bapak/ayah/papa aku, aku doakan semoga Allah berikan hidayah dan petunjuk kepadanya..

Apaun cara kita nak hargi mak ayah..make sure..perkataan yang korang luah cakap sayang bagai tu selari dengan perbuatan..mudahan urusan kita dipermudahkan.

No comments: