Sunday, March 24, 2013

Cara nak pilih calon terbaik untuk PRU13

Bahang PRU13 semakin hari semakin panas macam zasss macam tah la macam apa..macam cili padi kat cafe tu kot. Masa nak PRU ni macam-macam gelagat boleh tengok.Kes yang berlaku 10 tahun dulu dah jadi mcam kes yang baru berlaku 2,3 tahun yang lepas. Umpama tok karut takdok modal nak di karutkan,asyik mengulang cerita sama. Ada jugak cerita sensasi baru, wujudnya seperti filem TWILIGHT Series baru. Pendek cerita macam-macam adalah sampaikan orang yang dulunya 'penganut' tegar sesebuah parti tu boleh pulak tukar 'pegangan' parti.hewhew.Tapi tu hak masing-masinglah, kebenaran tu kita tak tau secara jelas dan ramai yang masih samar-samar pada kebenaran setiap satu pihak parti ni.

Orang-orang muda yang baru naik bujang,naik dara dengan semangat waja kerana telah diberi hak mengundi dan bertanding di PRU terus-terusan lantang bersuara mengetengahkan isu hak itu dan ini.Argh...kenapa banyak hak yang perlu dipertikaikan..Semakin bijak,cerdas dan sihat para mahasiswa/i hari ini! Sampaikan 1+1 jugak kena kira dengan kalkulator saintifik sebab sifat kesangsian yang menebal dalam generasi muda hari ini. Oh hebatnya ketelitian itu! Tapi sekarang banyak auta dari fakta atau yang fakta tu sebenarnya auta atau sebaliknya? Argh!PENING KEPALA!

Politik itu kotor! JOMLAH kita bersihkan politik tu. Allah tak suka kotor-kotor ni.Bukan lambang Muslim sejati tu. "Tapi aku tak punya kuasa/Malaslah nak kisah/ Biar jela diarang nak berbunuhan yang penting aku hidup." Ops..jangan begitu. Tanah ini tanah kamu,kamu dan kamu..ada tiga kamu darab lagi 10 kamu darab lagi 30 dan darab lagi 300000 kamu..argh!matematik apa ni..darab2 je..Ye..terlalu ramai kamu-kamu di tanah kita ini,kamu-kamu inilah yang memikul tanggungjawab membentuk negara macamana yang kamu mahukan. Negara seperti Amerika simbol negara bebas,termasuklah bebas seks(nauzubillah) yang kita mahukan? Kamu-kamu lah yang menentukannya sebab kuasa undi itu ada pada kamu.Susahkan dunia ni...Tapi itulah hakikatnya hidup di dunia..

Dah berbulan otak ni berfikir,macamana orang tau diarang pilih calon yang terbaik untuk memegang tampuk pemerintahan,dengan macam-macam cerita yang keluar memerlukan tahap penilaian yang tinggi dan teliti pada si pengundi untuk memilih yang terbaik. Akhirnya,pilih je ikut hati..Haip...ikut hati mati,ikut rasa binasa.benar mata itu melihat,otak memikirkan tapi manusia selalu hilang dalam pertimbangan kan? "Susah-susah tak payah pergi undilah"..Haip..jangan begitu..satu undi itu membezakan yang menang dan kalah..betull..macam kite dlm ujian semester,1 markah tu membezakan kite dpt 80 markah atau 79 markah,gred A atau B.kan2?

Hati,mata dan akal dah menilai,tapi betul ke apa yang aku nak pilih ni? Usah biarkan diri terus sangsi.Meh la tanya dengan Yang Maha Mengetahui. Tak suka ke dapat jawapan dari Yang Maha Mengetahui,yang ilmunya meliputi segala-galanya dan tiada satu manusia yang lebih mengetahui malahan Maha Adil,Maha Bijaksana. Tanyalah sama Allah s.w.t.Istikharahlah sebelum mengundi..istikharahlah..seruan hamba yang kerdil ni,yang tak daftar mengundi,yang usianya setahun jagung ni,Istikharahlah untuk memilih yang mana satu pilihan hati..Allah tak pernah menghampakan hambanya yang menadah tangan memohon pertolongan dariNya.InshaAllah apapun jawapanNya ianya adalah yang terbaik Allah dah sediakan. Nanti di akhirat taklah takut disoal kenapa kamu-kamu mengundi orang zalim dan sebagainya ye dok?(Wallhualam)hehew.Alam ini Allah amanahkan kita untuk menjaga dan memakmurkannya.Gunakanlah talian bebas tol Allah dah sediakan untuk bertanyakan soalan yang diragu-ragukan:)Selamat mencuba.Minta maaf banyak-banyak deh.:D.

"Aku tidak menyokong bangsa,kaum,atau ras.Aku hanya menyokong agama Allah swt iaitu ISLAM.Hanya ISLAM.Aku tidak murtad pada kaum ku,cuma di akhirat nanti Allah tak tanya aku ni kaum apa,tapi siap-siap masuk kubur Allah utuskan malaikat untuk bertanya apa agamaku..Inilah cabaran hidup kita,bersatu di bawah panji Islam atau bersatu dibawah panji kaum,atau kedua-duanya?Wallahualam."

DARIPADA,
Hamba Allah yang fakir.
(Layakkah bergelar hamba Allah?)

No comments: