Sunday, September 9, 2012

Oh!Lima bulan!



Oh lima bulan!Apa yang lima bulan?Lima bulan ni bukan usia kandungan,atau usia perkahwinan mahupun usia sesaper tapi tempoh habis diploma sampai lah bulan September.Sekejap je kan rasa lima bulan tu..tup-tup sekarang dah sambung mengaji balik.

Kisah Lima bulan.

Korang buat per je lima bulan ni?

Kalau orang tanya kat saya,jawapan dia senang je,tak buat apa-apa pun.TAPI..korang jangan fikir saya duk elok jer makan,tido,berak,minum jer...Ni antara sedutan borak-borak masa cuti:

A: Lisa,ko buat apa jer cuti?keje ke?
Lisa: Takdela..tak keje pun...ko buat per?
A: Aku..keje la..aku ni bukan orang berduit.ko takpela...
Lisa:(apa yang takpe nyer??).takpe??
A:ko takpela..kaya ada duit..
Lisa:Yerla sangat.Aku bukan aper tak keje..aku fikir aku ni duduk pun tak tetap,aku nak jaga adik aku lagi,tlg kakak aku sikit.lgpun ko fhm jer la,aku ni sana sini kot jalan,kejap kat kampung,g kuching lagi..kalo aku keje takkan la aku asyik2 nak mintak cuti...

Tu antara sedutan la borak-borak cuti lima bulan kan.Jujurnya,hati ni sentap sikit bila orang cakap ,
"ko takpela,kaya...","ko takpela berduit..".Apa korang fikir aku ni anak jutawan ker nak cakap camtu,lahir terus kaya ea?aku akui memang la aku ni jarang sekali "shortage" duit..tapi salah satu sebab musabab aku tak keje sebab aku kesian gak tengok adik dan kakak aku.(Alasan je ke?).Tak kisah la orang nak fikir apa kan.Yang saya tau,sepanjang lima bulan,saya tolong ringankan beban orang lain.Argh! perkara lalu kan..yang penting kita seronok dengan cuti kita..o yeah!!!selagi tak menyusahkan orang:D

Alhamdulillah..cuti tu bermanfaat..dapat habiskan beberapa buah buku bacaan,mengentalkan hati ni untuk berubah jadi lebih baik sedikit demi sedikit..pendek kata,cuti tu tak sia-sia.Bukan benda yang mendatangkan duit je akan menjadi makna sesuatu yang bermanfaat,tapi apa-apa saja yang mendatangkan kebaikan tu perkara bermanfaat.betul tak???

Mungkin korang perasan,yang selama lima bulan ni sangat susah nak tengok post baru kat blog ni.Alhamdulillah..cuti tu,ketagihan internet dan laptop tu berjaya di kurangkan.Alah,kalau setakat online facebook selalu,tak burukkan orang tu dah kira ok la kan.:D

Vacation with little brothers:
Orang ni snorkelling tengok pasir bukan ikan!

Sempat jugak cuti-cuti borneo lepas seminggu habis ujian haritu.Pergi Sabah kat Kota Kinabalu jer.Rancang nak pegi dengan kawan-kawan,tapi takpat..at last,decide memang nak pergi sendiri,siap dh beli tiket dan tempah hotel.tak kisahla pergi sorang diri kan.Tapi disebabkan si kecik gedik tu takde orang jaga disebabkan akak pergi business trip,so budak kecik tu kena ikut kiter pergi la..so,I jadi mak tunggal la masa vacation.I tell U'll,bawak bebudak jalan tak semudah yang kita sangka.bawak baby okey lagi,ni besar sikit dari baby banyak betul mulut nak mengeluh.Ada ke awal pagi mintak makan kat hotel..orang buat budget trip kot.apapun..haha..seronok ada teman pegi jalan..dan cuti 4 hari 3 malam tu untuk 2 orang dalam 2 ribu ke bawah je bajet.hotel bayar rm300 lebih je.cukup tempat tido,boleh solat  jadik la kan..

RAMADHAN kali ni yang lebih bermakna.

Syukur ke Hadrat Ilahi.Allah beri keindahan pelangi di sebalik hujan.Ramadhan kali ni lebih manis.Bukan sebab dekat dengan keluarga je,tapi syukur teramat,hubungan dengan jiran tetangga kat kampung tu bertambah baik.Kalau dulu,lalu je mak cik-mak cik kat kampung,jangan kata nak senyum,pandang pun segan teramat..tapi tahun ni,huh,boleh join geng makcik-makcik plak dah..huhu.tapi seronok...Raya pun rasa havoc daripada tahun-tahun lepas.Dah pandai sikit nak mengurus rumah,dan buat sambutan hari raya.Korang pun maklum,kitarang ni takde orang tua,ayah ada,tapi kita jarag gather sama.Jadi,kita ni kena blajar matangkan diri sendiri.

Basikal yang sangat berjasa.


Berkelah dengan saudara mara.

budak-budak yang suka melepak kat rumah kite.

Kampung yang permai.

Ni antara aktiviti kebajikan saya buat(rumah sendiri kot).tolong cat .


mata ber laser..haha.hari raya.dua org ni tiap tahun datang umah.


Missing Miss Aini.
I don't really know why,but I was attracted to finish soil science and management notes .Rindu kat miss Aini kot.hahaha..

Tu je la hal lima bulan cuti yang penuh dengan hal kekeluargaan,kemalangan,kena marah dan sebagainya.Apa-apa un.syukur Allah bagi kita merasa hal-hal sedemikian..
Sempat jugak pergi SOGO KL before puasa.

tIMES sQUARE .

Tade keje,melukis lah..

Hal-hal lain nanti-nanti cerita:D.


I LOVE MAMA.

No comments: