Sunday, December 22, 2013

Bisingnya muslimat

Tidak dinafikan perempuan lebih banyak bercakap daripada lelaki.Kalau nak dibandingkan sehari berapa patah perkataan perempuan boleh keluarkan berbandingkan lelaki, sememangnya jauhlah lelaki. Ini salah satu kelebihan perempuan, terutama bila sampai bab memberi nasihat a.k.a meleter, bagi jelah kat perempuan.

Tetapi..kelebihan ni kadang-kadang sukar dikawal. Terutama apabila berada di tempat yang tak sepatutnya buat bising. Contohnya apabila berada di surau. Baiklah, biarlah saya berterus terang. Para pelajar perempuan suka buat bising kat surau atau masjid.Tak kiralah tudung labuh ke, tudung selempang ke, sama je.. Hal ni selalu berlaku kat surau Fakulti Pertanian, UPM. Rasanya mana-mana tempat pun macamni..

Sebab-sebab berlaku keadaan sebegini:
1) Sebab mereka duduk dalam surau, lepak-lepak,bincang-bincang,bersenang-lenang dalam tu.
2) Tak tahu bahawa adalah berdosa membuat bising di dalam tempat ibadat dan membicarakan hal-hal keduniaan.

Solusi:
Sebenarnya tak susah pun solusinya.Dengan ini saya mempersembahkan solusinya:
1) Bukak je lah tirai pemisah antara lelaki dan perempuan. Kalau buat camni, para perempuan takkan berani nak melepak di dalam surau dan buat bising, jadi hanya akan datang untuk beribadat saja.
2) Gantikan dengan tirai yang telus.Boleh nampak ada orang di bahagian sebelah tirai.

Kalau setakat tampal notis, tak terkesan ramai orang.

Bukan setakat hal bising je, kekadang ada yang tidur dan mengganggu ruang solat dan tempat lalu-lalang.Kalau bukan waktu solat fardhu nak tidur, taklah hairan sangat.Tapi sampai waktu orang solat fardhu pun masih bergelimpangan.Nak husno zon pun susah bila ianya sememangnya mengganggu.Peringatan ni untuk diri sendirilah yang bergelar muslimat..huhu.

Mudah-mudahan kita bukanlah orang yang menyumbang kepada ketidak khusyukan orang yang tengah solat.


No comments: