Friday, September 27, 2013

Rajin satu pertiga

Situasi : Di dalam kelas Pembiak bakaan tumbuhan.

Dr. : Siapa bawak buku ni, Plant Breeding?
Pelajar: Lisaaaa..
Dr. : Berapa orang je bawak buku.Tu sape punya? Awak?
Ayu: A'a.
Dr : Tu buku apa?Novel?Plant Breeding?(tengok Hayyu)
Hayyu : Ha.Plant breeding.
Dr.: Berapa orang je yang rajin bawak buku. Itu pun rajin satu pertiga je.

Dr. pesan minggu lepas, setiap orang bawak tiga buku datang kelas pembiak bakaan tumbuhan. Orang lain tak bawak, tiga orang je bawak,tapi yang tiga orang ni pun bawak satu je buku daripada tiga buku yang dibawak ke kelas.

Saya terfikir, bagaimana nak baca habis buku yang tebalnya sebanyak lebih 500 muka surat  dalam masa satu semester? Hujung minggu yang tak pernah kosong. Malam yang sentiasa ada aktiviti.Jawapannya mungkin pada kesungguhan dan disiplin pelajar agaknya.Pernah terfikir untuk tidak melibatkan diri dengan aktiviti sampingan dan hanya mengabdikan diri untuk menelaah buku pelajaran saja,tapi itu umpama kehidupan yang tidak bewarna-warni.Bosan dan boleh menyegerakan kemasukan ke Tanjung Rambutan. Kokurikulum dan kurikulum hari ni adakah benar-benar sesuai untuk menggalakkan perkembangan pemikiran pelajar atau banyak menekan pelajar ? Biar saya fikir dahulu:)

1 comment:

わたし said...

pasni xleh bawak buku plant breeding,,,kene tuka buku pembiak bakaan tumbuhan...baru senang nak paham term2 sains dlm melayu :3