Friday, September 16, 2011

Indahnya Muzik

Indahnya muzik masa kini dengan rentak irama yang begitu unik dan mengasyikkan pada masa kini.Tambah-tambah lagi ianya sentiasa melalui revolusi demi revolusi mengikut kesesuaian jiwa pendengar. Indie, rock,jazz,pop dan sebagainya jika ditanya pada para remaja kini terutamanya pastinya ramai antara mereka dapat mengklasifikasikan apa jenis muzik yang sedang dimainkan.



Pentingnya muzik pada dunia kita tidak dapat dipertikaikan lagi.Ianya membantu kita mencipta suasana samada ceria,suram,sedih dan sebagainya.Ditambah pulak dengan lirik lagu yang beriiringan dengan muzik, pasti benar-benar mengasyikkan kita bukan ? Terutama yang kena pada mood dan jiwa pendengar ketika itu.

Jika diberi pilihan dalam tempoh masa satu jam di dalam sebuah ruang,adakah kita mahu mendengar muzik semasa atau bacaan quran,mana satu yang menjadi pilihan kita ? Rasanya, ramai yang memilih untuk mendengar muzik semasa bukan ?

Persoalan seterusnya, kenapa kita lebih rela pasang muzik semasa walaupun masa tu tengah berkumandang bacaan quran ? Benci kah kita pada bacaan quran ?

Lupa agaknya kita ni ,mendengar bacaan quran itu lebih berpahala berbanding mendengar muzik semasa.Bila dah sedih,ada masalah baru nak dengar bacaan quran atau baru nak baca ke? Takkan lah masa lain kita tak boleh nak dengar muzik semasa tu. Apalah sangat berbanding 24 jam sehari ni,15-30 minit kita dengar bacaan quran.Baru dengar bacaan dah malas,kalau membaca quran lain plak kisahnya. Nak cakap pasal fadhilat mendengar dan membaca quran tak payah je la panjang lebar,kita dah tahu ianya suatu kebaikan yang tak dapat dipertikaikan.




Hati kita ni umpama sebuah rumah di tengah malam yang gelap gelita. Manusia takkan sanggup bergelap malam di dalam rumah bukan ? Dalam kegelapan tu ketakutan akan cepat melanda,perasaan cemas dan was-was akan mudah timbul.Betul tak ? Jadi membaca quran ni bagaikan kita memasang lampu didalam rumah kita.Menerangi keadaan gelap tadi.Bila dah ada lampu,perasaan takut tu akan hilang,cemas dan was-was dengan sendirinya.


                            VS





Susah-susah je nak bagi perumpamaan,pendek kata al-quran itu bakal menerangi kubur kita nanti dan akan memberikan syafaat pada pembacanya yang beramal dengannya. Tepuk dada tanyalah iman..wallahualam.


** Pesanan yang tak berapa nak ringkas ni ditujukan untuk menjadi peringatan diri sendiri terutamanya dan sesiapa yang membacanya.


No comments: