Monday, August 8, 2011

Impian kematian











Assalamualaikum kawan-kawan !




Selama ni kita selalu je dengar,baca ,lihat orang kat sekeliling kita menyatakan Impian Kehidupan diarang. Tak kurang juga diri kita sendiri yang dah list out semua impian kehidupan kita. "Aku nak capai tu..,nak capai ni...Kalau aku kahwin nanti  ambik gambar macam ni..



nak rumah macam ni..


anak- anak comel macamni..






 dan macam-macam lagilah impian kita kan.Semuanya berkisar tentang kehidupan kita  kat dunia ni kan,masa hidup kita dunia ni.

Pernah tak  kita fikir, impian kematian kita..Macamana kita mati,sempat ke mengucap ?Bagaimana keadaan kematian kita ? Tempatnya ? Adakah orang yang akan menangisi kematian kita ? Sebenarnya banyak lagi soalan berkisar kematian yang kita selalu lupa.Malahan prihal MATI itu sendiri kita selalu lupa.Betul ke tak betul ?

Ketahuilah bahawa,atau ingatlah bahawa dalam Al-Quran ada menyatakan :




"Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan hanya pada hari kiamat sajalah diberikan dengan sempurna balasanmu.Barang siapa yang dijauhkan  dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, sungguh, dia memperoleh kemenangan.Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya ."

Surah Al-Imran : 185


Kita semua akan mati ..M > A > T > I. Kalau rasa-rasa perkataan mati ni terlalu kasar, kita ganti dengan meninggal dunia.Apa -apa pun istilah yang digunakan yang membawa maksud bahawa terputusnya hubungan manusia kepada kehidupan duniawi kecuali amal yang berterusan, sedekah jariah dan doa' anak yang soleh adalah merujuk kepada mati.

Berapa kali dalam sehari kita ingat pada kematian ?

Berapa kali dalam sehari kita ingat nak makan apa hari ni, nak pergi shopping mana lepas ni, nanti nak call si dia,dan macam-macam lagi hal dunia ni.

Bukan bermaksud mengabaikan kehidupan dunia serta-merta tapi cuba fikir kembali , yang mana membawa lebih banyak kebaikan bila diingati ? Mati atau Dunia ?

Bilaman kita selalu mengingati mati, kita akan bersegera membuat segala kebaikan yang mampu kita garap.Kalau tak percaya, mari kita sama-sama uji diri kita. Seandainya lepas ni kita mati,tengah saya menaip ni saya mati,atau masa anda tengah membaca ni tiba-tiba badan anda kaku lalu tiba-tiba anda merasa teramat sakit seperti dihunus pedang dan sekelip mata anda melihat jasad anda yang kaku didepan mata anda .Bayangkan saudara-saudari..bayangkan...Mesti kita rasa takutkan..dan semua hal kebaikan kita rasa segera nak buat..

Ajal Maut Jodoh semuanya rahsia Allah..


 Impian kematian mukmin dan mukminat

Saya yakin setiap dari mukmin dan mukminat pasti mengimpikan kematian yang baik, yang dirahmati.Siapa yang tak nak mati dengan mengucap kalimah syahadah ,dalam keadaan diri ini dimuliakan seperti tengah bersujud pada Allah , mayatnya nampak berseri dan bibirnya menguntumkan senyum dan wajahnya sangat tenang sekali.Malahan mampu menghempuskan nafas terakhir dengan senang sekali ,pada hari dan bulan yang baik contohnya hari jumaat bulan ramadhan.

Bukan semua manusia terpilih menerima rahmat Allah untuk kematian yang sungguh mulia.Tapi tak mustahil jikalau kita mulai saat ini berusaha mencapai keredhaan Allah  bermulanya dengan memyatukan syhadah dibibir dengan hati dan amalan kita.Mudah-mudahan kita tidak meninggalkan dunia dengan kematian yang hina macam...








Nauzubillah minzalik.InsyaAllah, amin...Wallahualam...



Ya Allah..
Hanya rahmat dariMu yang akan membawa hambaMu ke syurga 
Hanya rahmat dariMu yang akan memekarkan cinta kami hambaMu padaMu

Ya Allah..
kami lemah tanpa petunjuk Mu...
kami buta tanpa cahaya Mu..

Ya Allah..
sesungguhnya raja pada jasad kami ini milikMu,
sesungguhnya kau berkuasa membolak balikkan hati kami,
Kami mohon rahmat,keampunan serta petunjukMu,
Agar ditetapkan hati kami memegang teguh tali agamaMu,
Matikanlah kami dalam  keadaan beriman kepadaMu 
Matikanlah kami dalam keadaan beriman kepadaMu
Matikanlah kami dalam keadaan beriman kepadaMu..





p/s : Ingat kawan-kawan..memang benar saya, awak dan ramai lagi manusia yang tak sempurna ,tapi tak salah kan kalau kita berusaha untuk menjadi sempurna. Kalau 100 % tak dapat , kita cubalah capai 80 % .Tapi jangan perasan perfect pulak o.k.Tawadhuk dan istiqamah.Selamat beramal!

Addition !



Post ni untuk saya mengingatkan diri saya  sendiri terutamanya ! Tarikh lahir kita semua tau...bila ditanya bila tarikh kematian siapa yang tau ?










No comments: