Wednesday, July 13, 2011

Satu hari nanti cahaya itu akan tetap menjadi milik aku

yap! Suatu hari nanti cahaya itu akan jadi milik aku ,kukuh di genggaman aku dan takkan terlepas sampai bila-bila.Cahaya apa ? Fikir sendiri.=).Walau apa pun yang terjadi,walau siapa pun aku aku tetap akan berusaha kejar cahaya tu.SEBAB AKU MAHUKANNYA.

Cuma sekarang ni aku kena pandai imbangkan urusan dunia dan akhirat.huhu..KENA BERWASPADA PADA PENCURI MASA!aku tengok masa aku banyak terluang macamtu je dengan tido and online.aku akan try manage dengan menulis apa yang aku nak buat hari esok atau lepas subuh terus rancang apa nak buat lepas tu .

JANGAN KALAH DENGAN SYAITAN! aku kena kuatkan perjuangan aku dalam menentang syaitan yang selalu membelai-belai nafsu kita.

BETULKAN NIAT! aku mesti betulkan niat aku dalam setiap hal aku buat supaya nanti tak jadi kes ungkit-mengungkit dan penyesalan yang tak patut.

MENJAGA ADAB DAN AKHLAK !orang yang paling baik adalah orang yang menjaga akhlaknya.Aku akui hal akhlak islamiyah aku masih jauh kurang..aku kena usaha sikit demi sedikit membetulkan tulang aku yang bengkok ni.Satu perkara kat aku ni yang susah sikit buat aku berubah,aku ni ramai kawan laki,dengan perangai aku yang suka menyakat orang dan agak kasar.Takpa .sikit-sikit lama2 jadi bukit.

PERGI MAJLIS ILMU dan MEMBACA BUKU ILMIAH..Aku harap semangat aku untuk menimba iilmu Allah tak akan padam sampai bila-bila.Aku harap dengan bergaul dengan orang yang lebih sempurna fikrahnya akan bantu aku membetulkan fikrah aku.

ISTIQAMAH! Aku selalu je lalai dengan kerja tak berfaedah sampaikan susah nak istiqamah.Terutama bangun pagi untuk tahajud.Jadi kena usaha dengan sungguh-sungguh untuk istiqamah .JANGAN KALAH DENGAN SYAITAN!

BERBICARA PADA ALLAH SWT!adakalanya bila aku stress aku cakap sorang diri.Aku cakap mula dengan "Ya Allah..ampunilah aku..dan seterusnya aku sambung lagi apa yang terbuku dalam hati aku..".Cara ni buat aku kurang beban di hati bila susah..sebab aku dah bagitau Allah swt apa yang buat aku rasa susah ,minta ampun dan minta ditunjukkan jalan.PERCAYA PADA ALLAH SWT.Wajib percaya Allah dengar apa yang kita cakap.Kalau kurang percaya kena semak balik kedudukan iman kita.

AKU harap dengan cara yang aku dah tahu dari dulu ni tapi liat sangat nak buat aku akan dapat capai cahaya yang paling indah dalam kehidupan manusia yang mampu jadi penerang di akhirat nanti.Serius aku gitau,aku nak berubah jadi lebih baik terutama dari segi adab.Doakan aku=)

No comments: