Sunday, June 5, 2011

MAK AYAH ,kita pergi bercuti!!!

Bercuti? siapa tak suka bila dengar perkataan BERCUTI ? Secara umumnya, semua orang suka bercuti kecuali sebilangan kecil yang tak suka bercuti sebab fikir ianya merugikan dan mendatangkan masalah (sebilangan kecil saja, terutama yang workaholic).

Bila nak pergi bercuti?

Kalau dalam negara kita ni, selalunya orang sibuk nak pergi bercuti bila musim cuti sekolah atau 'semester break' terutama bagi yang dah berkeluarga. Ada jugak yang suka pergi bercuti bila-bila masa diarang nak pergi walaupun masa tu bukan masa untuk orang bercuti pun.

WAKTU CUTI  UMUM UNTUK MALAYSIA:

Hari keputeraan Yang Dipertuan Agong
Hari keputeraan Sultan Negeri tersebut, Yamtuan atau Tuan Yang Terutama bagi Sabah  & Sarawak.
Hari buruh
Ester day
Good Friday
Hari Raya Aidilfitri
Hari Gawai Dayak
Hari Keamatan
Tahun Baru Cina
Hari Krismas
Sabtu & Ahad (bagi kerajaan dan sesetengah institusi bukan kerajaan sahaja).
Deepavali
Wesak Day

"Most workers expect to be able to enjoy public holidays. However, the Employment Act only entitles workers to 10 public holidays per year whereas Malaysia has 16 or 17 (depending on the state ) such holidays.Four of the 10 public holidays to be offered to employees are fixed.They are : Labour or Workers Day, Independence Day, The Birthday of Yang di Pertuan  Agong and the birthday of the state ruler (or Federal Territory Day for Kuala Lumpur and Labuan)."
                                                                                                          
                                                                                   (Maimunah Aminuddin)
Banyak lagi waktu cuti umum , kalau kat Sarawak macam-macam cuti kitarang dapat (Sila tnegok cuti yang diwarna kuning kan, cuti yang hanya Sarawak saja yang cuti,kalau silap sila betulkan).Tak semua cuti tersenarai,kalau ada lagi sila tambahkan=)

Kalau kita pergi bercuti ,apa ye aktiviti yang kita boleh buat?

Berjemur kat panas ke ? macam ni ke ==> best sun tanning.

Pergi scuba diving?(sila klik)

pergi memancing?(sila klik)

Swimming?(sila klik)

Itu kalau kita pergi bercuti kat tempat peranginan yang ada pantai dan nature base tourism la kan..

tapi macamana kalau kita bercuti dalam bandar?



macam-macam boleh buat kan? tapi saya paling suka pergi tempat yang mempunyai kecantikan semulajadi dengan alam sekitar yang indah dan bersih..

kalau kita nak pergi bercuti kita naik apa?

kalau pergi tempat dekat-dekat kita boleh naik kereta atau bas , monorel dan mana-mana kemudahan awam (yang setanah) je..tapi kalau tempat yang sangat jauhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh (banyak 'h' tu jauh sangat la tu), terutama yang tak setanah terpisah disebabkan laut atau malas nak drive dan sebagainya, mesti la kena naik kapal terbang takpun boat atau feri kan..kalau naik kapal terbang plak,mesti nak yang tambang murah macam yang ni 'penerbangan tambang yang tersangat murah'(klik2).Tapi kat MALAYSIA ni tambang penerbangan masih lagi affordable,tambah-tambah lagi Air Asia dengan moto ' Now Everyone Can fly'.(klik2)

Setiap orang ada perancangan sendiri untuk bercuti,tak semestinya bercuti kita kena keluar rumah pergi jejalan,duduk rumah dengan keluarga pun boleh,jimat segalanya,tak perlu sibuk cari penerbangan tambang murah macam dalam video tu kan? huhu..Apa yang penting masa cuti tu dipenuhi dengan aktiviti bermanfaat bagi kita..

Selamat Bercuti =)


Reference : Mc Graw Hill Education, Malaysian Industrial Relations & Employment Law, Maimunah Aminuddin,Chap.2,pg 47.

No comments: