Saturday, January 22, 2011

Kemewahan Hidup

korang suka tak hidup senang?
korang suka jadi orang kaya ke orang susah?

Rata-rata mesti jawab yang nak hidup senang, dan jadi orang kaya lagi best...takpun ada yang jawab hidup sederhana lagi best...

Masing-masing ada pendapat sendiri.Kalau saya, saya suka hidup senang, senang solat,senang bersyukur,senang g masjid,senang baca quran,senang zikir...rasanya semua orang(muslim) nak yang macamni...tapi halangan nak hidup senang yang macamni lebih berat dari hidup senang dgn harta benda..yela...cuba kita tengok,kita dah hidup senang dgn harta benda tapi mudah tak kita nak luangkan masa untuk beribadat?hm...lalai sungguh diri ni...

Kemudahan yang tersedia di depan mata kita selalu kita salah gunakan..contohnya,seorang pelajar yang diberi kemudahan kereta oleh ayahnya , memudahkan segala pergerakan pelajar tersebut keluar kampus..tujuannya untuk apa?kalau kerana kepentingan dan hal mustahak rasanya memang berbaloi,tapi jika kemudahan tu hanya menambahkan perbelanjaan(sbb sng g shopping) untuk apa pulak kan...menyusahkan hati je lepas tu...tak gitu?yela..susah hati kira budget..

hmm....entahla...ni khas utk diri sdiri..saya tidak mahu jadi shopaholic. 

apa la yang manusia ni nakkan? diberi hidup susah merungut,hidup senang pun macamtu...senang je sebenarnye..kita bersyukur dengan apa yang ada..kalau dah ada kemudahan tu kena lah pandai kawal diri,macamana nak kawal?senang je...puasa...hahaha..setiap orang ada cara sendiri..cuma terpulang pada diri masing2 nak buat atau tak..

p/s: tak nak g shopping lagi...uwarghh!!nangis tak dpt kumpul duit lak...t time hujan takde payung lak kalo sumer duit guna untuk shopping...

perasaan>>saya memang tak suci...saya harap saya sentiasa fikir saya tak suci ..bukan tak suci maksud takde dara(nauzubillah.biarla takda dara pas nikah.heheh.) tapi tak suci maksudnya diri ni bukan macam kain putih yang baru kuar kilang..banyak tompok-tompok hitam dah...harap diri ni makin panjang usia makin tunduk pada Allah..bukannya makin tegak macam lalang ..




No comments: