Thursday, April 10, 2014

Melihat gelagat manusia- Keluarga yang sederhana

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang..

Mukadimah

Dah lama tak menulis di sini.Sejak masuk semester ke-4 ini, kesibukkannya lain macam,lebih daripada sebelumnya.Mungkin saya sendiri yang rasa begitu sedangkan ada waktu senggang yang saya tidak manfaatkan sebaiknya agaknya.

Hari ini terdetik hati nak menulis di blog memandangkan ada waktu lapang sempena cuti pertengahan semester. Cuti kali ini saya balik awal ke kampus untuk siapkan tugasan-tugasan yang dalam tiga ke empat minggu lagi akan menemui due date. Kecewa tengok spesimen herbarium yang dikumpul sebelum cuti berkulat menandakan ianya tidak dapat digunakan untuk koleksi herbarium.

Melihat gelagat manusia

Tadi, semasa di dalam pesawat dari Miri ke KL, saya duduk di sebelah budak perempuan berumur 11 tahun. Bila dengan budak-budak beranilah nak borak,sapa-sapa. Saya bertanyakan asal dan hendak kemana. Jawab adik perempuan itu, dia dan keluarga hendak menghadiri majlis konvokesyen kakaknya di KLMU. Umurnya baru 11 tahun, tapi dari segi perwatakannya pandai membawa diri.

Turun dari pesawat, saya melihat ayah,abang,emak dan kakaknya.Melihat keluarganya yang cukup sederhana dengan cara pakaiannya yang bersahaja yang pada fikiran saya selalunya orang yang begini baru pertama kali menjejakkan kaki ke kotaraya membuatkan saya malu.Malu kerana mereka masih bersahaja dan besederhana,tapi saya pula berbeza.Mungkin juga perasaan kasih yang jatuh pada mereka yang pada pandangan saya, kurang berkemampuan untuk selalu menaiki pesawat dan menjejakkan kaki ke kotaraya.

Kesimpulannnya, rasa sangat bersyukur atas kurniaan Allah sekaligus saya rasa sepatutnya saya mula memahami apa itu kesederhanaan dan mempraktikkannya.Bukan mudah untuk besederhana tatkala poket masih penuh.Semoga Allah sentiasa membimbing kita ke jalan yang diredhai dan mudahan dengan besederhana rahmat Allah itu bertambah dekat.Wallahualam.

10/4/2014
8.45 pm
UPM
Nurlisa Su

No comments: