Tuesday, October 1, 2013

Anti MLM

AMARAN KERAS : Post blog kali ini ada kena mengena dengan yang hidup dengan yang mati. Kalau takde kena mengena, takkan terfikir untuk menulis post ini. Sila terasa jika ada kena mengena. Post agak panjang, tapi seandainya anda baca hingga habis, insyaAllah otak anda akan boleh berfikir dengan lebih aktif. Selamat membaca.


MLM : Multi level marketing. Umum mengetahui MLM merupakan salah satu strategi pemasaran perniagaan yang sangat efektif, pantas dan mudah.Tambahan daripada itu, ianya agak mengelirukan dan menimbulkan was-was pada ramai orang.


di ambil daripada  http://www.investopedia.com/terms/m/multi-level-marketing.asp

Saya secara peribadinya meragui cara kerja bisnes MLM ni.Mungkin saya sendiri kurang faham dengan rangkaian  dan cara kerja mereka. Apa yang paling mengelirukan adalah cara mendapat komisen. Sememangnya sesiapa yang terlibat  melibatkan diri dengan bisnes cara ini merupakan orang yang komited dan bermotivasi tinggi. Salah satu faktor menyumbang kebangkitan semangat mereka untuk melakukan kerja ini adalah pendapatan berupa komisen yang tinggi.(Boleh kaya cepat!) Tapi persoalannya, berapa ramai yang terlibat dengan bisnes cara ini sebenarnya mendapat pulangan modal yang dilaburkan ke atas produk dan berapa ramai yang berjaya daripada jumlah peserta keseluruhannya?

Tapi bukan itu yang hendak diketengahkan sebenarnya,perkara sebenar yang nak ketengahkan sejujurnya, "Aku tak suka dengan MLM".

Sebab :

1) Korang buat iklan bagai nak rak ke sana ke mari, niat bukan nak jual produk tu sangat, tapi nak cari downline je lebih. Sebab melalui dapat tarik orang beli dan dapat  tarik orang jadi membership tu la korang dapat komisen.
2) Kadang-kadang cara promosi korang tu NEGATIF. Terlalu membuat perbandingan dan tanpa disedari atau sememangnya disengajakan sebenarnya dah memburuk-burukkan produk lain. Come on la guys..thats not fair and less obedient!
3) Disebabkan orang yang terlibat dengan MLM ni kena deal dengan ramai orang yang bermacam kerenah,dan sampai membuatkan orng yang join ni boleh rasa nak give up, mereka perlu mengikuti seminar, talks and etc bagi memastikan semangat sentiasa naik supaya dapat jalankan bisnes secara berterusan. Ni macam lagha je bagi aku. Buang banyak duit dan masa. Lagha je lebih dengan dinner,talk dan seminar. Jangan bagi alasan dapat tingkatkan soft skill. Banyak lagi cara lain yang lebih elok dan jelas untuk tingkatkan soft skill.

*Eh-eh, ko cakap macam tau sangat*

Nak cakap saya tau sangat tu tak la, tapi, saya dah pernah melihat kesannya pada orang yang menyertai MLM ni pada ahli keluarga saya sendiri. Mungkin ada impak positifnya, tapi sejauh mana kebaikannya yang boleh mengatasi keburukkannya ?

Okeylah, katakanlah..sememangnya korang fikir sememangnya produk tu sangat bermanfaat untuk target group korang, teruskanlah kerja korang tu.Itu  seandainya korang rasa produk jualan korang tu memang mampu memberi manfaat besar pada ramai orang dan niat korang memang ikhlas nak bantu orang. Tapi..tolonglah jangan buat kerja tu seandainya sebab korang nak buat benda sebab komisen. Nampak tak kalau niat tu tak betul, ramai orang akan mula tak suka dan menjauhkan diri. 

Minta maaf kepada pengamal MLM seandainya pemahaman saya ni agak menyimpang daripada takrifan sebenar MLM sepertimana yang korang faham, bukan apa, sampai hari ni saya sendiri meragui ke 'halal' an metod ni dalam menjalankan perniagaan.

Nak berbisnes tu takde masalah, tapi sesuatu yang syubhah yang mendatangkan keraguan dan was-was tu seeloknya korang hati-hati dan fikirlah semasaknya. Amatlah malang seandainya produk yang dijual sememangnya bagus dan berkesan tetapi dicemari dengan "MLM" yang membuatkan sesetengah orang tak nak cuba.

*Sejuta kemaafan atas kekasaran*

Baca lagi mengenai MLM di sini.

Pesanan akhir :Berfikirlah sebelum bertindak. Jangan sekadar tahu tapi tak faham.


1 comment:

わたし said...

agak setuju dgn pndpt ni..