Monday, December 24, 2012

Oh wanita-perkara kecil yang yang besar

Kecil yang besar?EH! Kontra tu..

Haaa..ce jawab,apakah jawapan bagi kecil yang besar itu..

-1-

-2-

-3-

Ha...tak tau?perkara ni simple je..tentang kebersihan. kebersihan wanita.Banyak hal kita terlepas pandang dalam hal kebersihan ni,nak-nak duduk kat hostel a.k.a asrama dimana semua manual(mostly) terutama basuh baju.

Jangan tak percaya, ramai antara penduduk asrama ni suka reuse baju.memang sangat-sangat baik la sikap reuse ni,jimat bahan pencuci,tenaga dan masa..TAPI...ce piker balik..pakaian yang kita reuse tu,daam sekali pakai,kita dah pergi masuk tandas berapa kali?Pergi duduk tempat yang kita tak pasti bersih tu,jalan-jalan dan sebagainya..

Ramai yang reuse baju untuk pergi kelaskan?hoho..dan jugak pakaian tidur tiap malam.Yang tak boleh blah  bila REUSE STOKIN..OH MY ALLAH! kalau stokin tu pakai kejap je,tak sampai sejam takpela..ni mau dah pakai sehari suntuk kesana kemari pastu balik simpan dalam kasut esok pakai lagi..euwwww...

Commonla..tak de membazirnya kalau tak REUSE baju yg tak basuh dan lepas pakai basuh dulu baru pakai semula.INGAT..KEBERSIHAN ITU SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN..terutama muslimah sekalian,anda harus ingat,kebersihan salah satu lambang peribadi..kalau tak jaga kebersihan nampak sangatlah takde disiplin,kurang peka,pemalas..nak ke kena label negatif?Ha..memangla hal sendiri,tapi ce piker sikit,yang awak tu PEREMPUAN,dahi awak dah tulis nama awak,mak bapak awak,agama,bangsa,negara..ha..semua ada..kalau awak x pandai jaga kebersihan orang akan cakap awak ni pengotor,pastu mula sabit mak ayah tak ajar,sambung plak,kalau org bkn melayu yg komen,"org melayu mmg gitu",pastu"orang islam mmg mcmtu" ha...nampak tak perkaitan...kalau tak mampu nak pakai baju baru ke,haruman  sekalipun,kita pakai bersih dan kemas lebih dari cukup.

Yang paling penting sekali hal kebersihan ni dari segi pakaian dan tubuh badan kena jaga betul-betul..sebab.....

1) Kita nak solat.
2) Kita nak pergi tuntut ilmu.
3) Bermuamalat..

Ape2 jela la..yang pasti kita kena jaga kebersihan!hehe..

Sekian.


1 comment:

Etuza Ezawarna said...

http://ezawarna-warnakehidupan-etuza.blogspot.com/tinggalkan jejak..follow sini